ERASMUS TRIP

Projekt Travelling Raises an Inclusive Partnership (TRIP) bol zameraný na projektové vyučovanie (PBL) a vyučovanie podnikaním (EL). Každá partnerská škola si založila cvičnú cestovnú kanceláriu a pripravovala produkty a sprostredkovala služby CK. Zapojení študenti si vyskúšali profesiu sprievodcov. Všetky výmeny pripravili v rámci aktivít TRIP CK a sami sprevádzali žiakov partnerských škôl. Projektové aktivity boli zamerané aj na spoznávanie UNESCO dedičstva. Žiaci získali vedomosti vďaka vlastnej práci a aktivite, čím zároveň rozvíjali zručnosti 21. storočia. Naučili sa riadiť CK, manažovať financie pridelené na každú projektovú aktivitu a propagovať vytvorený výrobok. Žiaci, ale aj učitelia, zapojení do projektu zlepšili svoje jazykové zručnosti. Zdokonalili svoju finančnú a informačnú gramotnosť, organizačné a IT zručnosti. Projektoví partneri boli z rôznych častí sveta a z rôzneho kultúrneho, náboženského a spoločenského prostredia, čo umocňovalo možnosti sociálnej inklúzie. Mimoriadne sa posilnila spolupráca so špeciálnym podporným tímom (so školským psychológom špeciálnym pedagógom, pedagogickými asistentmi, asistentmi učiteľa), ktorý aktívne participoval vo výberovom procese účastníkov a zároveň pri príprave inkluzívnych výletov. Vďaka projektu boli začlenení žiaci s rôznym druhom znevýhodnenia, ako sú účastníci z oblastí a miest s obmedzenou verejnou dopravou, študenti s ťažkosťami pri vzdelávaní (dyslexia, dysgrafia) a so slabou školskou výkonnosťou v angličtine (žiaci sprevádzali exkurzie v ANJ), účastníci pochádzajú z rodín s nízkou životnou alebo zdravotnými úrovňou a postihnutí, napríklad žiaci s Aspergerovým syndrómom. V oblasti sociálnej inklúzie projekt pozitívne prispel  k zmene výchovno-vzdelávacích postojov jednotlivých učiteľov. Zapojení učitelia sa profesionálne zlepšili prostredníctvom nových prístupov a výmeny osvedčených postupov vzdelávania od svojich kolegov z rôznych krajín. Výsledky projektu sú verejne dostupné na stránke projektu: https://triperasmusplus.eu/. Publikácie boli vytvorené ako flipbook pre online používateľov a zároveň distribuované v tlačenej podobe. Príručka pre sprievodcov cestovného ruchu v ANJ je manuál ako vytvoriť zájazd. Brožúrka o UNESCO pamiatkach partnerských krajín je okrem ANJ aj v každom jazyku partnerov a v katalánčine. Väčšina fotografií v brožúre bola vytvorená účastníkmi krátkodobých aktivít. Viacjazyčný slovník vysvetľuje v ANJ najčastejšie pojmy spojené so sprievodcovskou činnosťou. Zahŕňa preklad do všetkých jazykov partnerov a katalánčiny. Propagačné videá o partnerských krajinách boli poskytnuté cestovným kanceláriám a zároveň propagované na tzv. Mini veľtrhu cestovného ruchu v každej krajine v spolupráci s miestnymi organizáciami cestovného ruchu. Cieľom podujatia bola propagácia projektu a šírenie jeho výsledkov, vrátane propagácie kultúrneho a prírodného dedičstva každej partnerskej krajiny na regionálnej či národnej úrovni. Itineráre v  ANJ zahŕňajú agendu/ program každej vzdelávacej/vyučovacej/tréningovej aktivity. Boli vytvorené plány vyučovacích hodín v angličtine a v materinskom jazyku partnerov a jednotlivé témy boli zaradené do školských vzdelávacích programov. Na stránku projektu boli sprístupnené vo formáte doc., čo umožňuje používateľom  prispôsobiť si ich pre potreby jednotlivých učiteľov na celom svete.  Na lokálnej úrovni každá TRIP CK pripravila výlet so zameraním na sociálnu inklúziu pre znevýhodnených účastníkov. Boli vytvorené aj ďalšie, neplánované, produkty,  ktoré sú dostupné na YOUTUBE kanáli a na webovej stránke projektu. Príručka SCR, slovník, videá a sprievodca UNESCO pamiatkami sú využiteľné ako učebný materiál v predmetoch ako je Anglický jazyk a iné cudzie jazyky, Cestovný ruch v anglickom jazyku, Technológia služieb, Sprievodcovské služby, Ekonomika cestovného ruchu, Geografia cestovného ruchu, Geografia, Dejepis, ale aj Dejiny kultúry. Vytvorené učebné pomôcky môžu byť prínosom aj pre iné školy na vyššie spomínaných vyučovacích hodinách ako aj pre organizácie poskytujúce vzdelávanie sprievodcov CR. Vďaka prednáškam odborníkov z Katolíckej univerzity v Ružomberku sme získali cenné informácie ako implementovať PBL a EL do vyučovacieho procesu. Model cvičnej cestovnej kancelárie môže byť vhodným príkladom dobrej praxe EL a PBL pre ostatné školy.  Mimoriadnym prínosom boli propagačné aktivity a spolupráca s miestnymi turistickými organizáciami, rodičmi, lokálnymi základnými a strednými školami i so  širokou verejnosťou. Pomohli zvýšiť viditeľnosť partnerských krajín na lokálnych úrovniach ako potenciálne turistické destinácie. Participujúce organizácie cestovného ruchu získali vhodné typy na realizáciu svojich zájazdov v závislosti od realizovaného druhu CR. Ak sa projektoví partneri nemohli zúčastniť aktivity, boli pripojení online cez videá/ live streamy a aplikácie.  Možno konštatovať, že aj napriek pandémii COVID 19 a prebiehajúcim vojnovým konfliktom sa nám podarilo naplniť všetky projektové ciele.