ERASMUS STEAM

Aktivity projektu Full STEAM ahead sme začali v roku 2019 výberom žiakov podľa stanovených kritérií (osobnostné benefity, jazykové zručnosti v ANJ, školský život, možnosť hosťovať). Cieľom bolo zapojiť do aktivít najmä dievčatá v súvislosti s prioritami projektu- vznikol tak STEAM klub. Na základe súhlasu zákonných zástupcov/ žiakov nad 18 rokov sme vytvorili prístup na eTwinning, kde boli nahrávané materiály k mobilitám vopred (PPT o ženách vo vede, predstavenie hosťujúcej školy). Tieto prezentácie sme si  spoločne prešli vždy pred L/T/T v STEAM klube. Odborným garantom projektu na škole bol Mgr. Adamov, ktorý koordinoval aktivity spolu s Mgr. Ladňákovou a žiakmi 4. ročníka odboru ISS. SSOŠ Pro scholaris hostila L/T/T pre študentov od 28. marca do 1. apríla 2022. Pred mobilitou SSOŠ Pro scholaris pripravila video o škole a o vedkyniach hostiteľskej krajiny. Keďže slovenská partnerská škola disponuje odbornými znalosťami a prostriedkami v oblasti IKT a programovania, program bol zameraný na technológie, najmä IKT. Súčasťou seminárov, exkurzií a workshopov bola téma „Úvod do kódovania/programovania/vývoja aplikácií“. Na Slovensku sa uskutočnili 4 semináre. Prvú po krátkej úvodnej prezentácii viedli páni Denis Uhrík a Peter Adamov (IT špecialista)- video je výsledným produktom. Bol zameraný na kódovanie a programovanie webovej stránky. Účastníci vytvorili 5 rôznych webových stránok v skupinách, ktoré predstavili známe vedkyne z partnerských krajín. Ako vidíme, workshop bol spojený s prioritou projektu. Druhú prednášku viedol pán Alex Troják opäť pod dohľadom pána Petra Adamova-výsledok je produktom projektu. Študenti ako súčasť záverečných výstupov pripravili newsletter o mobilite na Slovensku-výstup projektu. Seminár bol zameraný na kódovanie a programovanie robotov pod vedením p. Uhríka a p. Adamova. Žiaci použili súpravu Lego Boots a ich úlohou bolo postaviť robota a naprogramovať jeho pohyb podľa aplikácie a programu. Študenti si precvičili rozvoj algoritmického myslenia účasťou na týchto kreatívnych vzdelávacích hrách. Seminár vývoja aplikácií usporiadal v Bratislave riaditeľ spoločnosti Learn2code v Jurkovičovej Teplárni, kde mali účastníci možnosť vidieť aj nový štýl tzv. cooworkingu a open-office štýl podnikania. Vývoj aplikácií bol prezentovaný študentom a učiteľom, aj vďaka aktivite s názvom Treasure hunting. Bola to hra, pripravená hosťujúcimi študentmi, počas ktorej museli partnerskí študenti na splnenie zadanej úlohy použiť rôzne QR kódy a mobilnú aplikáciu. Počas návštevy Oravského hradu museli účastníci využiť oficiálnu aplikáciu vyvinutú špeciálne pre sprievodcov. Študenti museli riešiť rôzne úlohy v pripravenej online únikovej miestnosti. Téma techniky bola súčasťou návštevy novej časti Oravského múzea s názvom „Múzeum hrou“. V renesančnej budove sú v areáli inštalované interaktívne makety Oravského hradu a Oravskej lesnej železnice, hmatové panely a iné oddychové a hracie plochy. Účastníci zažili aj virtuálnu realitu Oravského hradu. Partnerskí študenti a pedagógovia si v týchto priestoroch mohli pozrieť aj film cez virtuálne okuliare o Oravskom hrade. Vedecký park Žilinskej univerzity ponúkol účastníkom bezplatnú návštevu a prednášku v rôzne druhy laboratórií. Žiaci a učitelia boli rozdelení do dvoch skupín. Navštívili niekoľko špecializovaných laboratórií, v ktorých odborný výklad v anglickom jazyku poskytovali univerzitní vedci. Implementácia digitálnych technológií bola prezentovaná v 3D digitálnom laboratóriu. V Laboratóriu virtuálnej reality a ergonomickej analýzy sa študenti zoznámili s ergonomickou analýzou, virtuálnou realitou Cave (Computer Assisted Virtual3Environment), infračervenou kamerou, 3D CAD modelovacím softvérom, softvérom na simuláciu plynov a tekutín. V Laboratóriu modelovania a simulácie dopravných kríz mohli študenti rozvíjať a ilustrovať scenáre. Prezentácia bola vedená v anglickom jazyku a po nej nasledovala diskusia, ktorú podnietili otázky študentov o práci s programom a o ďalšom využití laboratória. Samozrejme, všetky aktivity realizované na Slovensku súviseli s hlavným cieľom a témou L/T/T a projektu. Učitelia vyvinuli zručnosti a učebné materiály, ktoré by im pomohli integrovať STEAM do každodenných školských osnov a mimoškolských tried počas stretnutí koordinátorov. Diseminácia bola realizovaná prostredníctvom printových novín MY (1článok/mobilita), vytvorených letákov a diseminačných aktivít (Burza informácií, Dni Profesie, DOD, Rada školy, návštevy ZŠ v regióne, 2x STEAM deň na škole). V rámci projektu sme taktiež zorganizovali MSi workshop pre našich študentov, 4 STEAM orientované exkurzie (3 na FRI UNIZA, 1 do Aurélia v BA). Všetky vytvorené plány vyučovacích hodín boli reálne odučené. Prehĺbila sa spolupráca s FRI UNIZA, Vedeckým parkom UNIZA, spoločnosťou MSi a Learn2Code. Zapojili sme 19 účastníčok, čím sme podporili cieľ projektu. Realizáciu komplikovala vojna,COVID19 a OP režim. Partnerstvo podľa nášho názoru fungovalo aj po odstúpení fínskeho partnera.